Во борбата против дезинформациите одговорност немаат само медиумите и новинарите, туку и државните институции се одговорни. Истото важи и за јавните компании, кои доколку одлучат да комуницираат со јавноста, подобро е да го сторат тоа преку канали за јавна комуникација, како што се веб-страници, социјални мрежи и јавни активности
Пишува: Фатбарда Цури
Неснабдувањето со електрична енергија на жителите на селo Грчец во општина Сарај – Скопје предизвика реакции од некои жители, кои ги објави порталот „Алмакос“, во кои е нападнато јавното претпријатие надлежно за снабдување со електрична енергија, „ЕВН – Македонија“. Случајот доби етничка конотација на која реагираа некои политички партии.
ЧИТАJ: „Жителите на Грчец: Скандалозно е цело село да се казнува со над 40 часа без електрична енергија“ Banorët e Gërçecit: Është skandal që dënohet një fshat i i tërë për mbi 40 orë pa rrymë!
ЧИТАЈ: „Грчец во целосен мрак, силно се критикува ЕВН и се најавуваат масовни протести“ Gërçeci në terr të plotë, kritikohet fortë EVN-ja dhe paralajmërohen protesta masive
ЧИТАЈ: „Жителите на Грчец го предупредуваат ЕВН: Ќе ви направиме полошо од Бугарија“ Banorët e Gërcecit paralajmërojnë EVN-në: Do t`ua bëjmë më zi se në Bullgari
ЧИТАЈ: „АА: Не експериментирајте со животот и судбината на жителите на Грчец бидејќи ќе скршите глава некој ден“ ASH: Mos eksperimentoni me jetën dhe fatin e qytetarëve të Gërçecit sepse do thyeni qafën një ditë
ЧИТАЈ: „Африм Гаши во одбрана на Грчец, остри критики за ЕВН и Општина Сарај“ Afrim Gashi merr në mbrojtje Gërçecin, kritika të ashpra EVN-së dhe Komunës së Sarajit
Реакцијата на „ЕВН – Македонија“ ја нема
Причините за прекинот на електричната енергија во с. Грчец што ги споменаа некои медиуми не беа пронајдени на веб-страницата на компанијата, а истите не беа испратени ни до медиумите. Така што јавноста чита дека ЕВН има реакција на некои медиуми, ама на нивната веб-страница тоа го нема, ниту можевме да го најдеме на други канали на социјалните медиуми.
![FOTO KOMPLET PREJ KATEGORISË NGA KOMUNIKATA PËR MEDIA](https://i0.wp.com/crithink.mk/wp-content/uploads/2019/12/screencapture-evn-mk-mediumi-public-announcements-aspx-2019-12-08-14_50_01.png?resize=234%2C300&ssl=1)
Вториот случај беше со реакцијата на партијата Алијанса за Албанците за тешките услови во болницата на Гостивар.
ЧИТАЈ: „АА: ДУИ и Асим Муса ја зборавија болницата во Гостивар“ ASH: BDI dhe Asim Musa lënë në harresë spitalin e Gostivarit
Некои медиуми ја објавија реакцијата на Болницата, но не прецизираа преку кои канали е обезбедена. Болницата нема веб-страница, реакцијата не е испратена преку ПР-канали, туку на социјалната мрежа „Фејсбук“ се наоѓа страницата Hospital д-р Ферид Мурад Гостивар. Како што може да се види, дури и именувањето не е правилно и не личи на јавна установа, затоа што е напишано на англиски јазик. Реакцијата на болницата, која ја објавија некои медиуми, се среќава тука.
![Reagimi i Spitalit të Gostivarit në "Fejsbuk"](https://i0.wp.com/crithink.mk/wp-content/uploads/2019/12/reagimi-i-spitalit.png?resize=300%2C206&ssl=1)
Примерите за недостаток од соодветна комуникација во случајот на ЕВН Македонија и на гостиварската општа болница создаде идеално опкружување за развој и создавање дезинформации за состојбите во гостиварската болница – „дека се лоши“ и дека ЕВН Македонија „експериментира со животот на жителите на Грчец“.
Потребата од јавна комуникација
На институциите и јавните претпријатија треба да им биде јасно дека за да се борат со дезинформациите, треба да ги вклучат сите страни во проблемот и дека тие треба да постигнат брза и ефикасна координација со медиумите. Оваа комуникација може да се оствари преку секторот ПР (Public Relations) или Односи со јавноста. Овој сектор, покрај тоа што ѝ овозможува на јавноста да се информира за работата на институциите и претпријатието, овозможува и професионално да се зачува професионалниот имиџ на институциите и претпријатијата.
Дури и во објаснувањето на Здружението за јавни комуникации, за една од главните цели на стратегијата за комуникација се смета дека е:
- Навремено и правилно информирање на граѓаните за нивните права.
- Учество и проактивност во донесувањето одлуки од јавен интерес.
- Решавање проблеми поврзани со политиката, економијата и социјалната сфера во општеството.
- Како канали преку кои може да се одржи јавна комуникација се наведени: веб-страницата, социјалните мрежи („Фејсбук“, „Твитер“), брошури и јавни настани.
Во нашиот случај, гостиварската болница користеше само „Фејсбук“, но не на правилен начин, а „ЕВН Македонија“ не.
Институциите во формирањето и развојот на ПР-секторот, исто така, треба да ангажираат професионални лица кои ќе знаат како да комуницираат со јавноста. Во борбата против дезинформациите, брзата и официјална информација е еден од клучните елементи.