Скриншот од веста што се рецензира
Несомнено, некои информации што медиумите ги претвораат во вести немаат јавен интерес, безвредни се, и колку повеќе ја интересира јавноста. Таков е примерот со веста за одењето пеш на обвинителката на Специјалното обвинителство, Фатиме Фетаи. Овој текст дури и ја навредува интелигенцијата на читателот – дека ако некој изврши човечка функција, одење, тоа требало да биде вест!
Линк до оригиналниот напис: И Фатиме Фетаи оди пеш (ФОТО/ВИДЕО)
Датум и време на објавување: 29.10.2018
Датум на рецензија: 8.11.2018
Рецензент: Ферикан Илјази
Тука нема ни вест ни јавен интерес, туку само „жолт“ текст!
Краток текст полн со прашалници. Како може да биде интересно кога една обвинителка оди пеш од судот до блиските кафетерии, неколку метри подалеку. На прв поглед, од насловот, авторот го тера читателот да мисли дека е научна фантастика ако една обвинителка, граѓанин како и секој друг, се шета слободно низ улиците на Скопје.
Дури и ако не е невообичаено обвинителката Фатиме Фетаи да оди пеш низ улица, со овој напис, авторот направил тоа да изгледа како нешто необично, и тоа им го продал на читателите како вредна вест или вест од јавен интерес. Но, каде е тука јавниот интерес за тоа што јаде, што пие, кога оди пеш Фатиме Фетаи?
Критериумите за вести се јасни
Јавен интерес би бил кога Фатиме Фетаи би се видела за време на некоја истрага, за време на некоја средба со лице што би можело да биде инкриминирано или, едноставно, ако се известува за нејзината работа како обвинителка. Јавен интерес, исто така, може да биде и нејзиниот приватен живот ако е во судир со професијата што ја работи, но не и фактот дека таа „одела пеш“, наместо да оди со автомобил неколку метри.
Новинарот има должност „да му ги отвори очите на читателот“ за разни општествени појави што го засегаат директно, а оваа вест нема шанси директно да го засега читателот.
Според критериумите за пишување вест, таа треба да е од јавен интерес, да открива некаква злоупотреба на власта или слично, а овој текст не исполнува ниту еден од елементарните критериуми за да биде вест.
Кодексот на новинарите на Македонија е јасен за тоа која е улогата на новинарот и дека медиумите не треба да се злоупотребуваат за сензационални вести или слични вести.
„Новинарот не смее да го користи медиумот за објавување или прикривање информации за стекнување лична корист. Митото, корупцијата и изнудувањето се неспојливи со новинарската професија. Не смее да се дозволи рекламирањето и другите комерцијални мотиви да влијаат врз слободата на информирањето. Треба да постои разграничување меѓу рекламирањето и новинарскиот текст со илустрацијата.“
„Новинарот ќе ја почитува приватноста на личноста, освен кога тоа е во спротивност со јавниот интерес. Новинарот е должен да ги почитува личната болка и жалост.“
„Новинарот треба да прави разлика меѓу фактите и мислењата, меѓу веста и коментарот.“
Зошто овој текст не треба да стои во информативната рубрика?
Идеално би било да не се објавуваат вакви работи, бидејќи тие се навистина губење време. Сепак, најмалку што можел да направи авторот на веста е да го ставел написот во рубриката за трачеви или шоу-биз, бидејќи сега така го сметаат и приватниот живот на обвинителите на СЈО. Така и на граѓаните ќе им беше јасно дека не читаат информација или вест, туку едноставно чаршиски муабет.